تجارت صنعت امید آریا

کنترل شروع و توقف سیستم های هیدرولیک با شیر هیدرولیک اهرمی

شیر هیدرولیک اهرمی را می توان به نوعی رایج ترین قطعه در بین تمام اجزای سیستم هیدرولیک دانست؛ از این شیر ها برای کنترل شروع، توقف و برگشت جریان سیال (معمولاً روغن) پر فشار و متراکم در یک سیستم هیدرولیک استفاده می کنند. آن ها را در امتداد مسیر یک محرک هیدرولیک مانند سیلندر یا موتور هیدرولیک نصب می کنند تا با انتخاب حالات مختلف «جلو، عقب یا توقف» رفتار سیستم هیدرولیک را مطابق با سناریوی مصرف کنترل نمایند، از همین رو به آن ها شیر کنترل دستی نیز می گویند. البته شیر‌هیدرولیک اهرمی را می توان در هر نقطه ای از سیستم هیدرولیک که نیاز است جریان سیال در آن بخش بین مسیر های جایگزین سوییچ شود، نصب و راه اندازی نمود. بسته به کاربرد و سناریوی مصرف این شیر ها در سیستم هیدرولیک از انواع یک اهرمی الی 10 اهرمی استفاده می شود. محدوده سایز های شیر های دستی هیدرولیک نیز از ¼ تا 1 اینچ است که با توجه به اندازه شیر هیدرولیک‌اهرمی مقدار دبی روغن عبوری از آن ها متفاوت می باشد.

شیر هیدرولیک‌اهرمی بر چه اساسی انتخاب می شود؟

مانند سایر اجزای سیستم هیدرولیک، نمی توان یک نوع خاص شیر هیدرولیک اهرمی را برای تمامی کاربرد ها مناسب دانست. برای صنعتگران و طراحان سیستم هیدرولیک ضروری است تا ویزگی های کلیدی شیر را تعیین کنند و آن را متناسب با سیستم هیدرولیک و کاربرد مورد انتظار انتخاب نمایند. ویژگی های کلیدی شیر های مذکور شامل موارد زیر می شود:

1. تعداد پورت، دبی و فشار جریان سیال

نخستین موردی که برای انتخاب شیر هیدرولیک اهرمی باید درنظر گرفته شود، تعداد پورت های جریان سیال در سیستم هیدرولیک است. تعداد پورت ها می تواند دو، سه و یا چهار کانال باشد. شیر های با دو پورت را معمولاً شیر قطع و وصل (On/Off) می نامند. در این شیر ها، اهرم صرفاً عمل توقف جریان سیال یا شروع حرکت را کنترل می کند. در شیر های سه پورتی، یک جریان ورودی وجود دارد که بسته به موقعیت اهرم می تواند از یکی از پورت ها خارج شود و بدین ترتیب عملکرد سیستم را کنترل نماید. شیر هیدرولیک‌اهرمی با چهار پورت علاوه بر یک مسیر ورودی و دو مسیر خروجی دارای یک پورت دیگر برای هدایت سیال به مخزن نیز هستند. پس از آن باید مقدار دبی، فشار لحظه ای و فشار دائم کار شیر‌هیدرولیک اهرمی متناسب با مقادیر مذکور در سیستم هیدرولیک تعیین شود.

طرح شماتیک تعداد پورت ها در شیر هیدرولیک اهرمی
طرح شماتیک تعداد پورت ها در شیر هیدرولیک‌اهرمی

2. تعداد و نوع اهرم های شیر هیدرولیک

در گام بعدی تعداد اهرم های کنترل شیر هیدرولیک اهمیت پیدا می کند. این اهرم ها می توانند دو حالته  (On/Off) یا چند حالته باشند. شیر هیدرولیک اهرمی به دو صورت شیر یک تکه و شیر بلوکی طراحی و پیکربندی می شود. شیر های اهرمی یک پارچه یا به اصطلاح یک تکه، دارای یک دسته هستند ولی شیر های اهرمی بلوکی دارای چند اهرم برای استفاده در مسیر های مختلف و کنترل جریان سیال در این مسیر ها مورد استفاده قرار می گیرند. شیر های هیدرولیک اهرمی از نظر نوع اهرم نیز بایکدیگر تفاوت دارند:

  • شیر هیدرولیک با اهرم کشویی (تصویر A)
  • شیر هیدرولیک با اهرم چرخشی( تصویر B)
  • شیر هیدرولیک با اهرم فشاری یا دکمه ای (تصویر C)

 

طرح شماتیک سه نمونه از شیر هیدرولیک اهرمی
طرح شماتیک سه نمونه از شیر هیدرولیک‌اهرمی

3. سازگاری شیر هیدرولیک اهرمی با سیستم هیدرولیک و نوع سیال

در هنگام انتخاب شیر هیدرولیکاهرمی می بایست تناسب آن را با سیستم های هیدرولیک در نظر گرفت. تنها در صورتی می توانیم گزینه مناسبی را انتخاب نماییم که از پاسخ سوالات زیر آگاه باشیم.

  • سیستم هیدرولیک برای چه نوع عملکردی طراحی شده است؟
  • میزان دقت، قدرت و عملکرد مورد انتظرار از آن چقدر می باشد؟
  • و این که چه نوع سیالی در آن جریان دارد؟

به عنوان مثال اگر در سیستم هیدرولیکی یک سیال با میزان خورندگی بالا و خاصیت های تهاجمی جریان دارد نمی توان از شیر های واکنش پذیر استفاده نمود. باید توجه داشت که به علت فشار بالای سیال در یک سیستم هیدرولیک، بروز هرگونه نقصی در شیر هیدرولیک‌‌‌‌‌اهرمی می تواند خسارات جانی و مالی زیادی را به همراه داشته باشد.

انتخاب نوع شیر اهرمی بر اساس سیستم هیدرولیک مورد استفاده
انتخاب نوع شیر اهرمی بر اساس سیستم هیدرولیک مورد استفاده

کاربرد های شیر‌هیدرولیک اهرمی معمولاً شامل چه مواردی می شود؟

شیر هیدرولیک‌اهرمی یا دستی در صنایع مختلف (از سیستم های هیدرولیک ابزار دقیق و ظریف گرفته تا سیستم هایی با جریان سیال بسیار متراکم و پرفشار) کاربرد های فراوانی دارد. برخی از این کاربرد ها را در ادامه ملاحظه می فرمایید.

  • ماشین های کشاورزی و تراکتور ها
  • ماشین های راهسازی
  • کشتی ها
  • دستگاه های پرس هیدرولیک
انواع شیر هیدرولیک اهرمی در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند
انواع شیر هیدرولیک‌اهرمی در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند

برای خرید شیر هیدرولیک و همچنین مشاوره رایگان میتوانید با کارشناسان ما در مجموعه تجارت صنعت امید آریا تماس بگیرید.

 

× مشاوره تخصصی