تجارت صنعت امید آریا

تبدیل انرژی الکتریسیته به نیروی هیدرولیکی با یونیت هیدرولیکی (پاورپک هیدرولیک)

یونیت هیدرولیکی یک سیستم مستقل است که به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه های آن را می توان با کاربرد های متنوع در انواع خودرو های صنعتی مانند لیفتراک ها، جرثقیل های کارگاهی و بالابر ها و یا سایر ماشین آلات صنعتی نظیر دستگاه های بسته بندی، برش، پرس و غیره مشاهده نمود. این واحد های هیدرولیکی که به آن پاور پک هیدرولیکی نیز می گویند، سیستمی متشکل از قطعات و عملگرهایی است که مسئولیت تبدیل انرژی الکتریسیته به نیروی هیدرولیکی را به عهده دارد. از این سیستم ها برای اعمال فشار هیدرولیک مورد نیاز برای به حرکت در آوردن موتور ها، سیلندر ها و سایر قسمت های مکمل یک سیستم هیدرولیک استفاده می شود.

یونیت های هیدرولیکی فضای کمی را اشغال می کنند و هزینه طراحی و نگهداری آن ها بسیار مقرون به صرفه است. با توجه به این که پاورپک هیدرولیکی انعطاف پذیری بالایی در طراحی دارد و می توان آن را برای کاربرد های مختلف، با توجه به نیاز صنعتی خاص، طراحی و پیاده سازی نمود؛ از همین رو در ایران یونیت های پیش ساخته کارخانه ای به ندرت یافت می شوند و اغلب صنایع نسبت به پیکربندی سفارشی سیستم های پاورپک هیدرولیکی خود اقدام می کنند.

یونیت هیدرولیکی مجهز به سیستم خنک کننده
یونیت هیدرولیکی مجهز به سیستم خنک کننده

اجزای اصلی یونیت هیدرولیک شامل چه مواردی می شود؟

همانند سایر سیستم های صنعتی، یونیت هیدرولیکی نیز از بخش ها و قطعات مختلف تشکیل شده است تا یک هدف مشخص را برآورده سازد. اجزای تشکیل دهنده یونیت ها می تواند بسته به سناریوی مصرفی بسیار متفاوت از هم باشد، اما بخش های زیر به طور مشترک در همه آن ها یافت می شود:

طرح شماتیک اجزای یونیت هیدرولیکی
طرح شماتیک اجزای یونیت هیدرولیکی
  • مخزن یا منبع: مخزن یک واحد ذخیره سازی طراحی شده با حجم کافی برای تخلیه سیال در لوله ها و ایجاد فشار هیدرولیک مثبت یا منفی است. معمولاً سیال هیدرولیک (روغن) به طور دائم در یک سیکل بسته از مخزن تا عملگر ها و بالعکس در حرکت است. علاوه بر این ممکن است در یک یونیت، پمپ هیدرولیکی نیز درون مخزن قرار داشته باشد.
  • الکتروموتور: الکتروموتور خارج از مخزن نصب می شود.
  • پمپ هیدرولیک: یک واحد قدرت هیدرولیک ممکن است به یک یا چند پمپ هیدرولیک مجهز باشد (بسته به اهداف مورد انتظار). در سیستم های دارای چند پمپ هیدرولیک، هرکدام از آن ها به عملگر یا دریچه انباشت مخصوص به خود متصل هستند، در چنین شرایطی یونیت هیدرولیکی این قابلیت را دارد تا از چندین عملگر با اهداف مختلف استفاده کند. تنوع پمپ های هیدرولیک بسیار زیاد است و باید توجه داشت که در هنگام پیکربندی یونیت هیدرولیکی از پمپ متناسب با مخزن، الکتروموتور و نیاز های کاربری استفاده شود.
  • شیر کنترل یا دستور دهنده: این بخش هم می بایست متناسب با سایر اجزای پاورپک هیدرولیکی و بسته به نیاز های کاربری انتخاب شود.
  • سیلندر هیدرولیک: در امتداد شیر کنترل نصب می شود و انرژی هیدرولیک را دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.
  • فیلتر روغن: فیلتر ها معمولاً در امتداد بالای مخزن نصب می شوند و اغلب به عنوان یک واحد بای پس مستقل عمل می کنند. در چنین شرایطی می توان آن ها را همزان با فعالیت یونیت هیدرولیکی تعویض کرد یا از آن برای پر و خالی کردن مخزن استفاده نمود.
  • کنترلر ها: کنترل کننده های یونیک هیدرولیکی، رابط های اپراتوری هستند که شامل کلید های برق، نمایشگرها و سایر آیتم ها با ویژگی های نظارتی می شوند.
یونیت هیدرولیکی در سایز کوچک
یونیت هیدرولیکی در سایز کوچک

سایر متعلقات یک سیستم پاورپک هیدرولیکی

با توجه به این که یک سیستم پاورپک هیدرولیکی انعطاف بسیار بالایی در طراحی و سفارشی سازی دارد، بسته به نیاز های کاربری می توان در پیکربندی آن ها  از آکومولاتورها برای ایجاد و حفظ فشار سیال، سیستم گرم کننده یا خنک کننده برای تنظیم دمای سیال، گیج فشار و تنظیم کننده دبی سیال، محافظ و غیره استفاده نمود.

یونیت هیدرولیکی قابلیت سفارشی سازی با تجهیزات متفاوت را دارد
یونیت هیدرولیکی قابلیت سفارشی سازی با تجهیزات متفاوت را دارد

فرآیند بهره برداری از واحدهای برق هیدرولیک چگونه است؟

با شروع به کار یونیت هیدرولیکی، در نتیجه فعالیت پمپ هیدرولیکی، سیال که معمولاً روغن است از مخزن خارج شده و به یک آکومولاتور منتقل می شود. این فرآیند تا زمانی ادامه می یابد که فشار درون آکومولاتور به یک سطح از پیش تعیین شده برسد، در این مرحله یک شیر شارژ عمل پمپاژ را تغییر می دهد تا سیال در گردش باشد. در صورتی که نیاز های کاربری ایجاب کند، به منظور شارژ فشار از چند آکومولاتور استفاده می شود. در امتداد آکومولاتور ها، شیر های کنترل یا دستور دهنده ها قرار می گیرند تا فرایند تنظیم جریان روغن به سمت عملگر ها را تسهیل کنند. به این ترتیب واحد های برق هیدرولیکی، نیروی مورد نیاز برای انتقال سیال محصور شده در یک سیستم هیدرولیک را  تأمین و تنظیم می کنند؛ در نتیجه عملکرد این واحدها شرایط ایجاد حرکت چرخشی یا حرکت خطی (توسط سیلندر ها یا سایر عملگر ها) از نیروی هیدرولیکی فراهم می شود.

نمونه کاربری یونیت هیدرولیک با چند پمپ هیدرولیک
نمونه کاربری یونیت هیدرولیک با چند پمپ هیدرولیک

تفاوت یونیت هیدرولیکی با پمپ های استاندارد هیدرولیکی

در برخی از واحد ها، یک ترموستات یا فن خودکار برای مقابله با افزایش دما در نظر گرفته می شود تا اگر سیال در سیستم شروع به گرم شدن بیش از حد کرد، سوئیچ دمایی، پمپ هیدرولیک را خاموش کند. همچنین اگر یک پاورپک هیدرولیکی دارای چندین پمپ باشد، در صورت کاهش عرضه سیال، یک فلوسوئیچ می تواند آن را جایگزین کند. یونیت های هیدرولیکی برخلاف پمپ های استاندارد از شبکه های فشار چند مرحله ای برای حرکت سیال استفاده می‌کنند و مجهز به تجهیزات کنترل دما، فشار، دبی و غیره هستند. نوع پروژه هایی که در آن ها از یونیت های هیدرولیکی استفاده می شود تأثیر زیادی در مشخصات مکانیکی و نوع ساختار یک واحد قدرت هیدرولیک دارد.

× مشاوره تخصصی