تجارت صنعت امید آریا

اسپول شیر هیدرولیک از مهم ترین قطعات در انتقال سیالات

اسپول شیر هیدورلیک ، تقریبا در تمام صنایعی كه تصورش را بكنید یافت شده و عملكرد های بسیار متنوعی دارد. اما شیر اسپول چیست و چگونه كار می كند؟ شیر های اسپول می توانند هم در صنایع هیدرولیك(منبع انرژی نفتی) و هم پنوماتیک (منبع انرژی بادی) به كار گرفته شوند. وظیفه این شیر ها، كنترل جهت جریان انرژی به وسیله تركیب یا تعویض مسیر هایی است كه نفت یا هوا در آن ها حركت می كنند.

شیر اسپول هیدرولیك از چه قسمت هایی تشكیل شده است؟

اسپول شیر هیدرولیک ، در واقع سیلندری درون یك محفظه پوشیده خارجی است. دریچه های متعددی در این محفظه از یك سمت تا سمت دیگر آن قرار گرفته اند كه معمولا به نام پورت شناخته می شوند. وظیفه اسپول یا ماسوره این است كه با حركت در طول محفظه، با توجه به محل قرار گیری اش، مسیر این پورت ها را باز كرده و یا مسدود كند. بخش هایی برجسته ای از اسپول كه مسیر دریچه ها را مسدود می كنند؛ لند نامیده شده و بر روی هسته اسپول قرار می گیرند. پیكر بندی های متفاوت لند ها بر روی اسپول، باعث تغییر در به هم پیوستن مسیر پورت ها می شوند.

اسپول یا ماسوره شیر های هیدرولیكی
اسپول یا ماسوره شیر های هیدرولیکی

اسپول شیر‌هیدرولیک در چه انواعی تولید می شود؟

انواع اسپول شیر هیدرولیک از نظر نوع حرکت شامل دو مورد زیر هستند:

شیر های اسپول لغزشی:

در برش عرضی این شیر ها، می توانید شکل سیلندری آن ها را مشاهده کنید. همچنین لند ها و شیار های این شیر ها نیز سیلندری شکل هستند. در این سیستم ها، اسپول شیر هیدرولیک دارای شیار بوده و در درون محفظه به سمت جلو و عقب می لغزد. با این کار پورت های ورودی و خروجی جریان مایع، باز و بسته می شوند. از این شیر ها به طور گسترده در سیستم های قدرت هیدرولیک برای کنترل جهت و میزان انرژی استفاده می شود. تحریک این اسپول ها با روش های مختلف مکانیکی، دستی، پنوماتیکی، الکتریکی و پیلوتی، انجام می شود. لازم به ذکر است که شیر های اسپول لغزشی یا حرکتی، با توجه به جهت جریان مایع، خود به چهار دسته کلی تقسیم می شوند:

  • مرکز بسته
  • مرکز باز
  • مرکز‌تاندوم یا پشت سر هم
  • مرکز شناور

اسپول شیر هیدورلیک روتاری یا چرخشی:

از پرمصرف ترین انواع اسپول شیر هیدرولیک هستند. این شیر ها، لند های کروی شکل و شیار های سوراخ مانند دارند. شیر اسپول چرخشی شامل محفظه ای ثابت و لوله ای مانند است. درون این محفظه قطعه ای شبیه حرف X که هسته نامیده می شود؛ می چرخد. کارکرد این شیر مشابه دربی چرخشی بوده و هر خمیدگی هسته، به عنوان پورتی برای ورود یا خروج مایع هیدرولیک عمل می کند. از شیر اسپول چرخشی به طور گسترده ای در صنعت ابزار های ماشینی، استفاده می شود.

شیر اسپول با عملكرد روتاری یا چرخشی
شیر اسپول با عملکرد روتاری یا چرخشی

اسپول شیر هیدرولیک، در انواع و پیکر بندی های متفاوتی تولید می شود. بعضی از انواع آن، پورت های بیشتر داشته و می توانند تجهیزات متعددی را به طور همزمان کنترل کنند. شیر های اسپول با نام گذاری های 3/2، 4/2 و 5/3 شناخته می شوند. عدد سمت چپ نشان دهنده تعداد پورت ها و عدد سمت راست نشان دهنده  تعداد موقعیت های اسپول است.

مزیت های استفاده از شیر های اسپول

از این سیستم ها می توان در شیر های انتخابی استفاده کرد. این شیر ها قابلیت انتخاب بین فشار پایین، بالا یا خلا را دارند. اسپول شیر هیدرولیک، در عملکرد خود تعادل داشته و تحت تاثیر فشار وارد شده به شیر از هیچکدام از پورت های آن، قرار نمی گیرد. مزیت بسیار مهم شیر اسپول، این است که مایعی که از هر کدام از پورت ها وارد می شود؛ حرکت اسپول را تحت تاثیر قرار نمی دهد. علاوه بر این مزیت ها، قیمت اسپول شیر هیدرولیک مناسب بوده و استفاده از آن در صنایع گوناگون، بسیار مقرون به صرفه است.

شیری هیدورلیكی با 6 اسپول لغزشی
شیری هیدورلیکی با 6 اسپول لغزشی

کلام آخر

شیر های اسپول معمولا به منظور کاهش میزان نشتی مایع هیدورلیک طراحی می شوند. اسپول شیر هیدرولیک، قطعه ای سیلندری شکل در داخل شیر های هیدرولیک است که با حرکت خود در درون محفظه، مسیر جریان انرژی را باز یا بسته می کند. اسپول می تواند به عنوان یکی از اجزا شیر در نظر گرفته شود که در سطح خود برجستگی هایی دارد که موجب باز و بسته کردن جریان می شوند. برای تنظیم اسپول شیر می توان از دکمه، اهرم یا سلنوئید استفاده کرد.

برای خرید شیر هیدرولیک میتوانید با کارشناسان ما در مجموعه تجارت صنعت امید آریا تماس بگیرید.

× مشاوره تخصصی