تجارت صنعت امید آریا

آشنایی با شیر هیدرولیک دستی

 در سیستم هیدرولیک، از شیر هیدرولیک دستی، جهت ایجاد فرمان به عملگرها استفاده می نمایند. بدین ترتیب می توانند مسیر سیال در گردش را به سوی عملگر، تغییر دهند. این نوع از شیر، از یک اهرم تشکیل شده است که با حرکت آن، شیر تغییر مسیر داده و سیال را به سوی نقطه مقصد، ارسال می نماید.

شیرهای دستی هیدرولیک

شیر هیدرولیک دستی، مطابق با اندازه پورت های ورود و خروج، تعداد دسته ها و ساختاری که برای بدنه تعبیه شده است، دسته بندی می شوند که شامل شیرهایی با یک الی هشت دسته می باشند. ضمن آنکه اندازه پورت ها در این نوع از شیر متفاوت است تا میزان روغن عبوری در این شیرها را مشخص می نماید. ضمن آنکه شیر هیدرولیک دستی می تواند به صورت یک یا چند تکه تهیه نمود.

نکته ای که در این نوع از شیرها مطرح است، تعداد دسته ها می باشد که متناسب با تعداد مصرف کننده ها در سیستم می باشد. ضمن آن که می بایست برای هر یک از جک ها، یک دسته منظور شود. از سویی دیگر، اندازه و دبی در پمپ نیز می تواند پورت شیر هیدرولیک دستی را مشخص نماید.

شیرهایی که به صورت یک تکه هستند، دارای قیمتی مناسب بوده و هنگام آسیب دیدگی، می بایست کل شیر را تعویض نمود. این در حالی است که در شیرهای دوتکه، یا ماژولار، امکان تعویض قسمت آسیب دیده وجود دارد.

کاربرد انواع شیر‌دستی هیدرولیک

شیر هیدرولیک دستی، دارای ساختار خاص به خود است و با وجود جزئیات کمی که دارد، اهمیت بالایی را در صنایع مختلف ایفا می کند. این نوع از شیرها، در جریان های سیستم های وابسته به سیال، استفاده می شود که مسیر جریان را مشخص می کند.

تنظیم مسیر جریان سیال
تنظیم مسیر جریان سیال

این شیرها، جهت مسدود کردن و یا به جریان انداختن سیال استفاده می شوند که در سایزهای مختلف وجود دارند. شیر‌هیدرولیک دستی را می توان به شکل های سه راهی و یا بلوکی تهیه کرد که به صورت فنری یا قفلی کار می کنند. این شیرها را می توان در صنایع مختلفی همچون پرس، کشاورزی و یا سیستم های هیدرولیک صنعتی، به کار برد.

انتخاب شیر مناسب هیدرولیک

نکته ای که پیش از این نیز اشاره شد این است که شیر هیدرولیک دستی، دارای ساختاری ساده بوده که در مسیر جریان سیال قرار داده می شود تا بتوان با استفاده از اهرم تعبیه شده در آن، برای قطع و وصل کردن سیال در لوله ها از آن استفاده نمود.

این نوعی از شیر هیدرولیک است که دارای کارآیی بالایی بوده و جهت حرکت سیال را تعیین می کند. از همین روست که هنگام انتخاب شیر هیدرولیک دستی، باید در نظر داشت که میزان فشار جریان چگونه است و میزان بیشترین و کمترین جریان در بخش های ورودی و خروجی چه میزان می باشد. همچنین اندازه شیر دستی، می بایست متناسب با جریان خروجی باشد.

شیرهای دستی هیدرولیک با یک یا چند دسته
شیرهای دستی هیدرولیک با یک یا چند دسته

انواع شیر دستی هیدرولیک

شیر‌هیدرولیک دستی که قابلیت کوپل را داشته باشد، این امکان را دارد که به دیگر نمونه ها متصل شده و دارای فشار مناسب در مقایسه با انواع دیگر است. این نمونه تحمل فشار بالا را داشته و می توان از آن بر روی ماشین آلات و تجهیزات سنگین استفاده نمود.

این را نیز باید اشاره کنیم که می توان این نوع از شیر هیدرولیک را متناسب با نیاز تجهیزات، با تعداد 12 دسته نیز تهیه نمود که می تواند قابلیت استفاده در مسیرهای مختلف را داشته باشد.

عملکرد شیر‌دستی هیدرولیک

در شیر هیدرولیک دستی، می توان در کنار بهره مندی از نیروی هیدرولیکی مناسب، از اهرم های مکانیکی که دارای قدرت کافی هستند نیز استفاده نمود. این نوع از شیرهایی که دارای نیروی هیدرولیکی هستند، می توانند پیستون ها را که در داخل سیلندرها تعبیه شده اند، به حرکت در بیاورند.

کاربردهای متفاوت شیر هیدرولیک دستی
کاربردهای متفاوت شیر‌هیدرولیک دستی

این باعث می شود تا اهرم مکانیکی، دارای قدرتی بالا شده و عملکردی متناسب با تجهیزات هیدرولیکی و سنگین داشته باشد. شیر‌هیدرولیک دستی به کار رفته در این تجهیزات، می تواند فشار بالای لازم برای متراکم کردن سیالات را تامین کرده و پمپ هیدرولیکی را به درستی به حرکت وادار نماید. بنابراین، با استفاده از اهرم ها می توان کنترل فشار لازم را در دست گرفت.برای خرید شیر هیدرولیک میتوانید با تماس بگیرید.

× مشاوره تخصصی